A betöltött állások kb 80%-át sohasem hirdették meg!

2014 április 25. | Szerző: |

Meredek állítás első hallásra! De hogyan is lehetséges ez? És főleg miért van ez így?

Olyan pozíciók esetében, ahol igen erős a munkavállalói kínálat, a munkáltatóknak nincs motivációja konkrét állást meghirdetni. Nincs rá szüksége, mert ezeket a pozíciókat be tudja tölteni a saját jelentkezői adatbázisából, a már cégnél dolgozók ajánlásaiból is.  Mivel az álláshirdetés, és a felvételi folyamat pénzbe kerül a cégek igyekeznek azt elkerülni. A szóban forgó foglalkozások esetén (pl. irodai adminisztráció) nincsenek a szakmai tudásból fakadó erős limitáló faktorok, a feladatra a legtöbb ember alkalmas.

Érdemes elemezni a munkáltató motivációját is arra, hogy egy pozíciót hozzon létre! A szokott menetrend az, hogy a munkáltató meglévő állománya számára már túl sok a feladat, vagy az túl specifikus, és a megfelelő szakértelem hiányát kell betölteni, vagy a rendelkezésre álló emberi munkaerő összteljesítménye bizonyul kevésnek, amit felvétellel kívánnak betölteni. Ezekben az esetekben az ok-okozati összefüggés iránya egyértelműen az, hogy a munkáltató akar egy már létező szerepet betölteni a felvétellel, a munkáltatónál jelentkezik a konkrét igény. 

Lehet azonban ennek egy alternatívája is, amikor fordított az ok-okozati összefüggés iránya, és nem a munkáltató akar elsősorban egy hiányzó pozíciót betölteni, hanem a munkavállaló akar elhelyezkedni. Feltehetjük a kérdés magunknak, hogy elég sokan szeretnének elhelyezkedni, miért venné fel a munkáltató az illetőt? Hát elsősorban azért mert az illető valamilyen speciális kvalitás birtokában van, amit a cég, bár jelenleg épp nem tudja hasznosítani, de nem szeretne elszalasztani. Ennek különösen kézenfekvő formája, amikor a konkrét személyt a munkáltató jelenlegi alkalmazottja, vagy a tulajdonos személyes ismerőse javasolta,  ódákat zengve az illető hasznosságáról, megbízhatóságáról.

A munkaerőpiac átalakulásának az egyik eleme, hogy a személyes kapcsolati hálózat szerepe itt is felerősödik, a vállalatok előszeretettel vezetnek be olyan programokat, amely mentén a jelenlegi alkalmazottak javasolnak új jelölteket a további terjeszkedéshez, vagy specifikus szakértelmek megszerzéséhez.

Térjünk vissza kicsit a konkrét hiányt betölteni szándékozó vállalatokhoz! Kézenfekvő dolog hogy ezt nyilvános álláshirdetéssel oldják meg, ám ennek is van alternatívája. A nagy online önéletrajz-gyűjtő portálok temérdek munkát kereső profiljával rendelkeznek, és kész informatikai eszközeik vannak, hogy ezek között specifikus kereséseket lehessen végrehajtani. Tehát a munkaerőt kereső vállalat nem feltétlenül tesz ki egy nyilvános, bárki által megtalálható és megpályázható állásajánlatot, hanem ehelyett egy adatbázisban már előszűrt, a keresett képzettséggel vagy képességgel rendelkezőknek kínálja csak fel az állást. Ezek az állásajánlatok értelemszerűen sosem fognak meghirdetésre kerülni.

Hasonló adatbázisokat a fejvadászcégek is fenntartanak, így egy hozzájuk beérkező megbízás esetén, előfordulhat, hogy ők ebből nem hoznak létre nyilvános állásajánlatot, hanem először a már meglévő jelentkező listából sikeresen kielégítik azt.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Legutóbbi hozzászólások

    Blogkövetés

    Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

    Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

    Üzenj a kazánháznak!

    Blog RSS

    Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!